Osiągnięcia przedsiębiorstwa w najważniejszym obszarze sprzedaży własnych produktów i usług zależą od bardzo wielu czynników i wszystkie one powinny być pod szczególnym nadzorem szefa sprzedaży.
System organizacji pracy działu sprzedaży, jest skupiony na tym aby przedstawiciele sprzedaży (HANDLOWCY) zajmowali się sprzedażą. Za jego organizację i kontrolę odpowiedzialność ponosi SZEF SPRZEDAŻY.
Uwaga typowego handlowca skupiona jest na poszukiwaniu potencjalnych klientów; obserwacje własne, Internet, polecenia, analizy rynkowe. Szef sprzedaży szkoli własnych handlowców w zakresie umiejętności oceny i kwalifikacji potencjalnych klientów - czy i jakie klient ma potrzeby, czy i ma możliwości finansowe, czy jest decyzyjny. Handlowiec bezpośrednio odpowiedzialny jest za bieżącą obsługę przypisanych do rejonu klientów. W zależności od firmy samodzielnie lub poprzez szefa sprzedaży ustalona działania serwisowe, kontakty z.