Księgi handlowe

Moduł Księga Handlowa Systemu Enova Zapewnia Kompleksową .

Księgi handlowe


Moduł KSIĘGA HANDLOWA systemu ENOVA zapewnia kompleksową obsługę księgową firmy w zakresie ewidencjonowania dokumentów, księgowania oraz sporządzania deklaracji i sprawozdań bieżących oraz okresowych.

Dziennik z możliwością wydzielania sub-dzienników, Ewidencja VAT Zakupu i Sprzedaży, Ewidencja dokumentów, które nie są fakturami VAT (raporty kasowe, wyciągi bankowe, dokumenty importowe, listy płac, memoriały), Zestawienia sald i obrotów, Rozliczenia z kontrahentami. Program pozwala na ewidencję rozrachunków walutowych wraz z tabelą kursów oraz automatycznym naliczaniem i ewidencjonowaniem różnic kursowych bieżących i statystycznych (na koniec roku). Program posiada całą gamę dokumentów związanych z rozrachunkami z kontrahentami typu: noty odsetkowe, ponaglenia zapłaty, potwierdzenia salda, przelewy (w tym przelewy elektroniczne). W oparciu o wprowadzone do programu dokumenty oraz dekrety automatycznie sporządzane i drukowane są deklaracje dochodowe oraz deklaracja VAT-7. System filtrów definiowanych (dowolnie przez użytkownika) daje nieograniczone możliwości w zakresie sporządzania zestawień i pozyskiwania informacji istotnej dla użytkownika w dowolnym momencie roku obrachunkowego. Księgowość w systemie enova reprezentuje nową generację oprogramowania do pełnej księgowości pracującego w środowisku Windows. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom program jest bardzo elastyczny – stąd możliwość samodzielnego modyfikowana i dostosowana do własnych potrzeb parametrów programu. Oprócz funkcji opartych o ogólne zasady prowadzenia rachunkowości, program dostarcza szerokiego wachlarza funkcji związanych z automatyzacją ewidencjonowania dokumentów, dekretacji powtarzanych dokumentów czy też Operacji gospodarczych. Program przygotowany został z myślą o przedsiębiorstwach, prowadzących księgowość opartą o plan kont. Konfigurowalność systemu gwarantuje, że jest on "otwarty" na wiele sugestii Operatora. Napisano go z myślą o Księgowych, którzy chcą posługiwać się ergonomicznym narzędziem informatycznym, które ma im usprawniać codzienną pracę, zamykanie miesiąca czy roku obrachunkowego. # Księgi ## Handlowe #

Rachunkowość

Podstawowym elementem w działalności gospodarczej w zakresie wspomagania systemu zarządzania jak i informacyjnego jest rachunkowość. Jest ona podstawowym źródłem wiedzy o przedsiębiorstwie głównie w zakresie finansowym. Wiedza ta zaś w powiązaniu z zarządzaniem jest podstawowym elementem wspomagającym procesy decyzyjne. W celu zapewnienia użyteczności oraz uniwersalności informacji ekonomicznych opartych na danych rachunkowości wprowadzone zostały standardy. Uregulowania we wspomnianym zakresie zawarte są między innymi w Międzynarodowych Standardach Rachunkowości, dyrektywach Unii Europejskiej, ustawie o rachunkowości, aktach prawnych oraz innych regulacjach rachunkowości. Przedsiębiorstwo nie może prawidłowo funkcjonować bez dostępu do informacji przetwarzanych przez odpowiednio zorganizowany system rachunkowości. # Księgi ## Handlowe #


Opis modułu księgowego

Moduł Księgowość systemu ENOVA oparty jest o dziennik księgowy w pełni zgodny z wymogami ustawy o rachunkowości. Dokumenty różnych typów ewidencjonowane przez program rozszerzają informacje zawarte w dzienniku. br/> Program pozwala na budowę planu kont nieograniczonej liczbie poziomów syntetyki. Dodatkowo możliwa jest budowa kont słownikowych, powstających w chwili dokonywania na nie księgowania. Pozwala to na ograniczenie ilości kont do tych, które są niezbędne przez wyeliminowanie np. kont kontrahentów, z którymi nie zostały dokonane żadne Operacje. br/> Użytkownik może ręcznie wprowadzać dekrety, ale może skorzystać z rozbudowanego systemu schematów księgowych. Zdefiniowanie schematów księgowych może spowodować znaczące ograniczenie ilości pracy, wkładanej w standardowe księgowania. Wartości gromadzone na kontach mogą być analizowane przy użyciu rozmaitych kryteriów. br/> Program pozwala na rozszerzanie zakresu analizowanych informacji od kont syntetycznych, poprzez analityczne do poszczególnych dokumentów, dekretów aż do pojedynczych zapisów na konta. Program obsługuje wiele walut. Pozwala na automatyczne ich przeliczanie przy użyciu wielu kursów wymiany. br/> System definiowalnych raportów księgowych pozwala na stworzenie dowolnych raportów, które uzupełnią obraz uzyskiwany dzięki raportom wymaganym przez ustawę o rachunkowości (bilans, rachunek wyników, zestawienie przepływów pieniężny) i standardowym raportom programu. # Księgi ## Handlowe #


Kontrola kręgu kosztów

Narzędzia/Opcje/Księgowość/Definicje kręgu. Aby zdefiniować kontrole kręgu kosztów (porównania „czwórek” z kontem 490) należy wybrać Nowy(Definicja kręgu), uzupełnić odpowiednio symbol, opis, typ ewidencji, dla której program ma kontrolować konta zespołu 4 z kontem 490. Kontrole kosztów można przypisać do konkretnego typu ewidencji np. zakup ewidencja. br/> Tak zdefiniowane pozycje definicji kręgu kosztów będą sprawdzały zgodność sumy księgowań na konta zespołu 4 z sumą księgowań na konta 490, a tym samym poprzez dodatkowy mechanizm sprawdzania zgodności wartości zapisów w dekrecie po stronach Wn i Ma, będą sprawdzały zgodność z sumą księgowań na konta zespołów 4 i 5 Jeśli w Ewidencji Dokumentów predekretujemy np. dokument zakupu w którym będzie wybrane tylko konto np. 401-1 Przy włączonej kontroli kręgu kosztów w rezultacie dekretu będzie pokazywać się informacja o niezbilansowanym kręgu kosztów. # Księgi ## Handlowe #


Rozpoczęcie pracy w nowym roku księgowym

Aby rozpocząć księgowanie w nowym roku należy stworzyć Nowy rok obrachunkowy w konfiguracji, w tym celu należy wejść do Narzędzia / Opcje / Księgowość / Okresy Obrachunkowe, wybrać Nowy i uzupełnić puste pola związane z definicją roku obrotowego. Przed rozpoczęciem księgowania w nowym okresie obrachunkowym należy wygenerować plan kont oraz schematy księgowe, w tym celu stojąc w nowym roku obrachunkowym należy wybrać Czynności / Generuj konta i schematy księgowe z poprzedniego okresu. Na początku roku należy wygenerować salda dla kont z poprzedniego okresu, w tym celu stojąc w Ewidencji dokumentów należy wybrać Czynności / Generuj BO z poprzedniego okresu / Salda (dla kont nie rozrachunkowych), jeśli zostawimy pole wybrane konto puste, zostanie wygenerowane BO dla wszystkich kont (nie rozrachunkowych). Pole liczba zapisów na BO mówi o maksymalnej liczbie dekretów jakie zostaną wygenerowane. Jeśli generujemy BO dla kont rozrachunkowych należy wybrać Czynności / Generuj BO z poprzedniego okresu / Zapisy nierozliczone, jeśli zostawimy pole wybrane konto puste, program wygeneruje nam BO dla wszystkich kont. Najlepiej generować BO osobno dla poszczególnych kont rozrachunkowych np. 200 ,201 ,202 itp. br/> Komunikat mówiący o tym, że kwoty zapisów na konta bilansowe Winien i Ma powinny być równe w obrębie dekretu pojawiające się w rezultacie w tym przypadku nie są błędem. (WAŻNE! Dla kont rozrachunkowych BO powstaje poprzez ponowne zaksięgowanie wszystkich zapisów nierozliczonych z poprzedniego okresu obrachunkowego. Należy przed generowaniem, BO sprawdzić w poprzednim okresie obrachunkowym czy nie ma zapisów nierozliczonych na kontach księgowych (Księgowość > Rozliczenia księgowe, a rozliczonych na poziomie EŚP) Jeśli zapisy nie były powiązane z płatnościami lub zapłatami z EŚP, to rozliczenie na poziomie EŚP nie zostało przeniesione na rozlicznie zapisów. Błędy tego typu mogą się pojawiać, dlatego że schemat księgowym w poprzednim okresie był nie poprawnie stworzony i dla pozycji rozrachunkowych. # Księgi ## Handlowe #


Wersja Demo

Dane kontaktowe

SoftwareStudio
SoftwareStudio Sp. z o.o.
60-349 Poznań ul.Ostroroga 5

53 33 22 626

kontakt@softwarestudio.com.pl